Kontakta oss här!

Fyrklöverns rådgivningsteam

Fyrklöverns rådgivningsteam ger råd och vägledning till företag och dess ägare för att hjälpa företagen att förhålla sig till och agera utifrån nya regler och lagar. Effekterna av coronaviruset (Covid-19) har skapat en omedelbar ekonomisk kris för ägarledda företag i flera branscher. Därför koncentrerar sig teamet extra mycket på nya bestämmelser kring stöd och regler som tas fram till följd av coronaviruset. Det gör teamet genom att bevaka och uppdatera sig kontinuerligt på de nya regler som regeringen föreslår och riksdagen beslutar. Teamet har också kompetens att möta människan som nu befinner sig i en kris och kan hjälpa till att lyfta blicken, skapa handlingsplaner och fatta kloka beslut. Rådgivningsteamet presenteras lite längre ner.

Kontakta oss för information om de stöd som är aktuella nu:


Aktuella nyheter

2022-03-24

Ytterligare sänkta arbetsgivaravgifter

Arbetsgivaravgifterna sänks ytterligare till 10,21% under juni till augusti 2022 för personer mellan 18-23 år. Läs mer om det här. 

2022-03-01

Nu är det dags att söka stöd igen!

Nu går det att söka både omsättningsstöd och omställningsstöd för samtliga perioder; december 2021 – februari 2022.

 

Kontakta oss på rådgivningsteamet om du vill veta mer. 

2022-02-17

Ersättning för höga sjuklönekostander

Från 1 december 2021 till 31 mars 2022 ersätts kostnaden för den del av sjuklönekostnaden som överstiger det normala för arbetsgivare. 

Här kan du läsa mer om det. 

2021-12-21

Regeringen återinför krisstöd

Regeringen förbereder nu en återinföring av tre krisstöd:
1. Omställningsstödet för december och januari.  
2. Omsättningsstöd för enskilda näringsidkare och handelsbolag för december och januari.  
3. Möjligheten för företag att ansöka om anstånd med skatt utökas.  

2021-11-08

Tillfällig skattereduktion på inventarier

Riksdagen har klubbat igenom förslaget om en ny tillfällig skattereduktion för investeringar i inventarier som anskaffas under år 2021.

Kontakta oss på rådgivningsteamet om du vill veta mer!

2021-10-01

Ingen förlängning på tillfälliga regler

Det blir inte någon förlängning av de åtgärder som var avsedda att minska kostnaderna för sjukförsäkring under pandemin. Från 1 oktober ska sjukintyg visas från och med dag åtta i sjukperioden. Sjukperiod som påbörjades innan 1 oktober hanteras enligt de tillfälliga reglerna med krav på sjukintyg från dag 22.

2021-08-12

Hyresstödet

Regeringen har fattat beslut om att förlänga hyresstödet till att även gälla det andra och tredje kvartalet, april-september i år. Förordningsändringarna trädde i kraft den 2 juli och då öppnades ansökningsperioden för både det andra och tredje kvartalet. 30 september är sista ansökningsdag.

För mer information eller hjälp att söka, kontakta Malou Widman nedan.

2021-06-28

Ersättning för karensavdrag och egenföretagare

Ersättning för karensavdrag och ersättning till egenföretagare för de 14 första karensdagarna förlängs till och med 30 september 2021. 

 

För mer information kontakta Nina Wiberg Karlsson nedan. 

2021-06-28

Ersättning sjuklönekostnader

Ersättning för höga sjuklönekostnader - under augusti 2020 till september 2021 ersätts det under vissa förutsättningar. Fyll i sjuklönekostnader i arbetsgivardeklarationen som vanligt. 

2021-05-25

Tillfällig nedsättning av arbetsgivaravgifter för upp till två anställda

En tillfällig sänkning av arbetsgivaravgiften för upp till två anställda införs för så kallade växa-företag. Den tillfälliga lagändringen gäller företag som inte har någon anställd och som anställer en eller två personer samt företag med en anställd som anställer ytterligare en person. Om företaget uppfyller vissa övriga villkor ska det under som längst två år bara betala ålderspensionsavgift på den ersättning som betalas ut till den första och den andra anställda.

Detta gäller anställningar som påbörjas under perioden 1 juli 2021-31 december 2022. Lagändringarna börjar gälla den 1 juli 2021.

För mer information kontakta Nina Wiberg Karlsson nedan. 

2021-05-17

Ansökan för omställningsstöd för företag är öppen

Sista ansökningsdag för perioden mars och april 2021 är 30 juni.

För mer information eller hjälp att söka, kontakta Carl Johan Fallqvist nedan.  

2021-04-08

Tillfälligt anstånd med skattebetalning

Har ditt företag drabbats av likviditetsproblem på grund av följderna av coronaviruset? Då kan du ansöka om tillfälligt anstånd med betalning av arbetsgivaravgifter, avdragen skatt och moms. Vill du ha ytterligare info eller hjälp med din ansökan - ring eller maila Håkan Arapovic enligt nedan.

2021-03-29

Ansökan för korttidsstöd har öppnat

Idag öpnnar ansökan om korttidsstöd för perioderna december 2020 - juni 2021.

 

Vid frågor eller hjälp att ansöka, kontakta Sofie Hassona nedan. 

2021-03-05

Nya regler för utländsk arbetskraft

Från 1 januari gäller nya regler för utländsk arbetskraft. Reglerna påverkar hur utländsk arbetskraft ska beskattas i Sverige samt ställer krav på att utländska bolag ska registreras för F-skatt i Sverige. För mer information eller hjälp att reda ut hur det påverkar ditt företag kontakta Sofie Hassona nedan. 

Rådgivningsteamet

Här presenteras vårt rådgivningsteam. Välkommen att kontakta oss.

Vill du veta mer?

Använd kontaktformuläret här intill eller kontakta någon av rådgivningsteamet.

Annelie carlsson
Koordinator för teamet
Daniel Arnell
Affärsrådgivare
Nina Wiberg Karlsson
Personal- och lönefrågor
malou widman
Affärsrådgivare
Sofie hassona
Personal- och lönefrågor
Elsa Wallin
Kommunikatör